Sjöstadskajenregattan 2021 eller KM 2021

Detta året har hösten vara trögt. KM var det sämsta KM för mig sedan vi bröt masten med Ester.

Vi var efter från början och repade oss aldrig. Innan start fick en medtävlare problem med styningen och startbåten fick gå in och hjälpa till medans våran start försköts. Det visade sig efteråt att dessa 15 minuter kommer straffa den sista startgruppen rejält. Under racet kom vi i kapp sett fåtal båtar. Och seglade inte med samma förutsättningar som de andra båtarna. Den som gjorde bäst ifrånsig i våran startgrupp var en X332 som seglare riktigt bra i jämförelse med J/70. Bland J/70 hade Gullan bäst fart och gjorde en bra segling men räkte inte långt tyvärr. Vi var 3st i båten och 3an var inte med det gjorde att vi inte hade någon justerare utan akterstaget vilket i den varierande vinden kanske hade varit mer optimalt. Vi hade inte en chans att hänga på Gullan och Ace of Base denna dagen. Man kan tycka att 3 personer borde vara lite bättre på medvinden men det var inte så denna dag. Vi hade något sämre fart både på kryss och läns samtidigt gjorde vi små missar i vägvalet. Här gjorde nog Gullan bäst vägval av oss tre. Jag tyckte vi hade dårliga kryssvinklar denna afton. Troligt hade vi sämst segel av oss tre båtar. Vi valde att segla med träningstället. Sedan har vi problem att hålla uthalt sträckt. Vi måste byta till ett nyt beslag då vårat är slitet. Frågan är varför hade vi så dårlig aft i båten?

Vinden denna dagen var inte optimal för J/70 Vi kunde inte plana och medvinden var helt platt. Samtidigt som det blåste för våran båt lite för mycket i byarna för att kunna skote hem seglerna optimalt. Vi var lite overpower tidvis. Denna vinden går alla båtar fort men vi blir straffade för att vi enetuellt ibland kan vi plana.

30 minuter innan start kom vi utt i 10.5 knopp i en vindby. En gång kanske vi skulle kunna ha skärt upp och försökt plana.

Fel: Vi gjorde en del små fel idag men knappast fel som skulle kunna gå oss 15 minuters kortare seglad tid. Smaragden hade nog optimalt med vind denna dagen blåster det mer kommer de inte gå fortare på medvinden men kanske lite fortare på kryssen. Vi hade kunnat gå betydligt fortare på medvinden.

1. Vi gick för nära en annan J/70 i starten och den kunde enkelt runda oss och starta presis i lä om oss. Vi var tvugna tidigt att slå bort.
  2. Detta syndes inte ytan man såg resultatet efteråt. Vägvalet på första kryssen gick vi från Ekerö och det såg ut att ligga mer vind här. Kunde varit en synvilla då land är betydligt mörkare på denna sida.
  3. Första medvinden samma fel det gjorde både vi och AoB. Tony gick mer mot Ekerö och tog greppet om seglingen. Även efter oss kom 2st J/70 som kom ikapp närmre mot Ekerö.
  4. Slagstaholme, Vi kom oturligt allt för nära Slagstaholme på undersidan. Där jag satt såg jag inte framåt. Men vi fastnade stort och vi var för tjuriga att gippa ut här kom en J/70 ifatt allt vi hade dragit ifrån på medvindsbogen, tappade 200m.
  5. Från Jungfrusundsöarna gick vi allt för nära Ekerö och kom i vindstilla. Vi var djupt oense i båten vilken väg som var optimal. En J/70 gick om oss i lä. Jag såg mer vad vi var och en annan vart vi skulle vara senare.
  6. Vi valde åter att gå ifrån EBK på kyrkfjärden det såg ut att vara med vind på barbordsidan.

Mer fel gjorde vi inte och dessa fel kanske är max 2 minuters ökas seglingstid.