NM Hangö i J/70

Vi kappseglade med våran J/70 i Norge och Hangö och seglade i Nordiska Mästerskapet. Norge är väldigt fint land men vägarna är allt annat än raka. Denna gången gästade Jens våran båt då Jonas inte kunde vara med.

Första dagen trodde vi vinden skulle vara runt 7 m/s men det var mycket mer. Vi broachade, misslyckades med nertagningar o.s.v. Vi seglade båten som det var den första gången. Vi seglade riktigt dåligt denna dagen och hade få båtar efter oss. Det var inte ens fel utan vi hade allt för små marginaler och oerfarna att hantera båten i hård vind. Men vi gick ganska bra på kryssen men sämre på medvinden.

Dag två var det ännu mer vind medel runt 12 m/s och toppar på 16 m/s. Denna dagen hade vi ingen kryssfart i båten var sämst utav alla. Denna dagen avstod Anders segling tackvara att han kände sig svag och ville inte bryta mitt under dagen. Klokt beslut då det var tufft där ute och vi kunde genomföra alla race denna dagen på tre. Sedan på medvinden körde vi med större marginaler och några gånger seglade vi om andra båtar. orsaken till dåliga kryssen var nog två grejer. Lite få på kanten och att vi satt allt för långt bak i båten.

De två första dagarna var det 95% surffläge i medvinden och vi låg ofta mellan 9 och 11 knops fart. Topp på 14 knop.

Dag tre var det avtagande vindar och vi surfande nästen vid utseglingen och sista kryssen i mål var vinden nästan helt borta.

Denna dagen började med ett race där vi var fruktansvärd dåliga på medvinden och gjorde ett botten resultat 13 (17) men vi hade bra fart på kryssen. Andra racet gick bra och vi hade bra fart under hela racet och valde bra väg och gjorde vårt bästa resultat och blev 6a. Sista racet gjorde vi bort oss i den första tredjedelen av kryssen och kom efter men klättrade upp oss lite till en 9 placering.

Hangö var trevligt och det kommer vi gärna tillbaka till.

Vi kom tillslut på en 11 (17) båtar 20 var anmälda till start.