Gullviverallyt 2017

jag seglade åter med min Nova. Denna gången blev det med David som också äger en Nova. David styrde ganska ofta och jag fixade trim m.m. Detta året låg Gullvivan sent och vädret var varmt och soligt. Tyvärr var det lite vindfattigt år med två mycket vindsvaga dagar med endast lite vindputsar. Första dagen var den ena och lördagen den andra. Fredagen var lätt till måttlig vind.

Torsdagen: Martin och Kenta startade en grupp efter oss och Marton var ikapp påca 10 minuter. Det var spinnakervind och de kom med vinden. Martin tog ett spår nämre Tynningö och drog 300m på oss tidigt. Sedan var han först i en större klunga och hade bättre läge än oss som var längre bak. Efter vi lämnade Tynningö började det blekna. Vinden kom sporadiskt och på olika platser. När vinden dog helt ut hade vi mycket sämre fart än båtar runtomkring.

När vi närmade oss trälhavet var Martin ca 30 minuter före oss i en obifintliga vinden. Kenta var strax efter Martin. Men på andra sidan ön hade hela startgruppen stannat i vindstilla. Vi hade lite vind runt än och kunde runda första gruppen. Där vi var var bl.a. Packman och Omega 10. Lite senare dog vinden ut och sjöbrisen kom frammefrån med måttlig vind och vi fick kryss och kunde före många andra sticka iväg. Vi kom tillslut 9 i mål men hade innan tappat ca 30 båtar i lättvinden. Tyvärr för Omegan och Pacman så missade de avkortade banan och seglade glatt iväg från mål. Det var 9 båtar som missade avkortningen.
Fredag:

Det skulle blåsa nordlig vind 5-4m/s det blev ca medel 2-3m/s.

Spinnaker start och vi tuggade sakta in på startgruppen innan och kom om de flesta innan vi kom fram till Möja. på Möjafkörden kom Marin ifatt och förbi. När vi svängde av från Kanholmsfjärden låg vi 200m efter Martin men kunde inte Matcha hans kryssfart denna dagen och han rann iväg. Tre storbåtar han fatt oss innan Sandhamn och vi vart 7a.

Lördag.

Lätt vind eller en dag utan vind. Det skulle vara sydligt idag 3-5m/s. Första två distanserna tog nog två timmar. 1 knop i medelfart. Vinden kom och försvann och vi hade ingen flyt denna dagen och efteråt borde vi ha valt bättre vägar. Kenta fölög fram denna dagen och allt stämde och de var 1.5 timmar före oss i mål. Vi tappade många storbåtar denna dagen och kom in efter alla flerskrov på en totalt 40 placering. Även andra gick dårligt idag, Ola kom stax efter oss efter vi har kryssat ifrån honom i lätta vinden. En dag som jag knappast kommer minnas. På kvällen vart det räckor och wisky.

Söndagen:

Tungt i huvudet. Allt för mycket Wisky dagen innan. jag fick ta rodret tidvis idag för att David fick spronga runt och fixa resten. Äntligen en dag med vind och den var från SV. Vi gick som tåget och efter att Martin hade kommit i kapp tappade vi endast 200m till mål. Vi loggade över 8 knop i bedevindseglingen men ändå kom Kenta ikapp i den friska vinden. Denna dagen kom två båtar om A22 och )%an. Vi var bland kölbåtarna 7 i mål strax efter Kenta. Flerskroven loggade upp mot 20 knop på den öppna bogen. Denna dagen vart det två spinnaker bogar som var korta och vi var imål efter 2.5 timmars segling. Var hemma i hamn vid 7 tiden.